De Esch 1 geeft overwinning in blessuretijd weg.

Daarlerveen 1

Assist: Sander Lang

24 september 2022 14:30

J. Klein Ganseij

Sportpark De Belt
Gerrit Jan Kerkdijkweg 5
7687AP
DAARLERVEEN

Zaterdag 24 September 2022
Na een ongeslagen poulefase in de beker kwam zaterdag de eerste competitiewedstrijd van het nieuwe seizoen. De Gele kanaries mochten aantreden op sportpark ‘De Belt’. De tegenstander van vandaag was V.V. Daarlerveen. Het dauw van de nacht was neergeslagen als een vochtige deken over het strijdveld. Motregen teisterde in de warming up de gespannen gezichten van de beide teams. Vanwege de Sahara temperaturen in de zomer was de ondergrond nog te hard om bespeeld te worden met pinnen. De pinnen moesten helaas plaatsmaken voor de gebruikelijke Firm Ground noppen welke te gebruiken zijn op zowel gras als kunstgras.
Het is dan om 14:30 eindelijk zover wanneer scheidsrechter J. Klein Ganseij voor het eerst op zijn fluitje blaast. In de beginfase van de wedstrijd probeert Daarlerveen hoog druk op de verdediging van De Esch te zetten. De Esch voetbalt hier meermaals knap onderuit maar weet vervolgens de vrije ruimtes niet meer te vinden om tot een kansrijk moment te komen. Na verloop van de wedstrijd golft het spelbeeld van links naar rechts waarbij beide teams kleine speldenprikjes uitdelen tijdens fouten van de tegenstanders. De scheidsrechter zit overal opvallend kort op en geeft geen ruimte voor een voordeelsituatie. Dit haalt veelal de snelheid uit het spel van beide teams wat zonde is voor de wedstrijd. Daarlerveen wordt tot twee keer toe in een kansrijke counter gestopt met belangrijke overtredingen waarvoor ook gelijk gele kaarten worden getrokken. Op de helft van de eerste helft met een vrije bal op de helft van de tegenstander wordt uiteindelijk de 0-1 gemaakt. Sander Lang legt aan met zijn wreef vanaf de zijkant met zijn rechterbeen om de bal met een boog met uiterste precisie achter de verdediging te leggen. Het is onze spits Timon Dreierink die de bal met al zijn nekspieren krachtig tegen de touwen aan knikt. Na de 0-1 heeft De Esch geen tijd om rustig aan te doen. Het is de aanvoerder van Daarlerveen die het team bij de hand probeert te nemen en met een paar goede acties 1 op 1 komt met onze doelman Milan van Erven. De nummer 8 van Daarlerveen dacht de bal in het hoekje te prikken maar hier dacht de uitstekend keepende Milan van Erven anders over en duwde de bal met een katachtige redding richting de zijkant. 10 Minuten voor rust ontstaat er nog een grote mogelijkheid voor De Esch om op 0-2 te komen. De bal ligt vlak buiten het zestienmeter gebied van Daarlerveen. Mark Leijdekkers neemt een aanloop en schiet de bal “net” over het doel van de tegenstander.
In de tweede helft veranderd het spelbeeld ten opzichte van de eerste helft. Het team van Daarlerveen komt sterk voor de dag deze tweede helft. Het team van De Esch heeft daarentegen veel moeite om de bal in de ploeg te behouden en is onrustig aan de bal. Aan beide kanten gaan simpele passes te vaak mis waardoor de toeschouwers eerder denken aan een flipperkast in plaats van aan een voetbalwedstrijd. Een kritische noot voor de grensrechter van de tegenstander is helaas vandaag wel op zijn plaats. De grensrechter lijkt het een te grote moeite te vinden om mee te lopen met zijn verdedigers. Hij blijft dikwijls halverwege het veld staan om zijn verdedigers op te vangen in plaats van mee aan te sluiten tot de middellijn. Gedurende de tweede helft probeert De Esch zich met hand en tand te verzetten en slaagt hierin. De club uit Daarlerveen krijgt geen grote mogelijkheden meer tot aan de laatste minuut waarbij het noodlot voor de club uit Oldenzaal toesloeg. Daarlerveen verplaatst de bal snel van de rechter kant naar de linkerkant. De linksbuiten van Daarlerveen weet zich eindelijk een weg door de verdedigingswerken van De Esch te forceren en zet de bal strak voor. Een speler van Daarlerveen weet zich een weg door het centrum te banen en tikt de bal binnen. 1-1. Niet veel later fluit J. Klein Ganseij voor het laatst op zijn fluit.
De spelers, begeleiding en aanhang droop teleurgesteld af. Echter ging in de kleedkamer de knop om en kwamen we tot de conclusie dat we nog steeds ongeslagen dit seizoen door kunnen komen;)
Volgende week staat er een mooi affiche op de planning. De gele kanaries mogen in hun eigen arena de degens kruizen met ATC’65. Wees allen welkom om 14:30 op sportpark De Weschterik.