Status velden

Het keuren van speel- & trainingvelden.

Voorafgaande aan trainingen en wedstrijden worden onze velden gekeurd door de consul.  De consul keurt de velden op basis van twee principes:
1. De veiligheid van de spelers
2. De (onevenredige) schade aan velden

Communicatie: De consul communiceert zijn conclusie naar de betrokken afdelingen. Wanneer één of meerdere velden NIET BESPEELBAAR zijn, zal de consul dit communiceren naar de betrokken afdelingen. Via de aanwezige whatsappgroepen zullen de trainers en leiders van de onderbouw jeugd, bovenbouw jeugd, passend voetbal en seniorenafdeling geinformeerd worden.

Trainingsmomenten:
De probeert op maandag, dinsdag, woensdag donderdag en vrijdag voor 16.00 uur een veldinspectie uit te voeren. Wvan de velden vindt plaats.Men stelt vast of de grasmat bespeelbaar is volgens de richtlijnen (o.a. hoe is de gesteldheid van het veld, hoe is het weer en wat zijn de weersverwachtingen, tijd van het jaar, is er gevaar voor de spelers?).

Wedstrijden:
De keuring op zaterdag vindt plaats voor 7.30 uur en eventueel later op de dag nog  een herkeuring.  De consul stelt vast of de grasmat bespeelbaar is volgens de gangbare  richtlijnen waarbij beoordeeld wordt of de bal blijft rollen, de velden geen schade zullen oplopen en vooral of het geen gevaar oplevert voor de spelers/speelsters.

Alleen de scheidsrechter kan naderhand een goedkeuring herroepen als alsnog blijkt dat het veld schade oploopt of het te gevaarlijk wordt voor de spelers/speelsters.

Standpunt van het bestuur.
Wij zijn een voetbalclub en daarom kunt u ervan uitgaan dat iedereen er zo veel als mogelijk naar zal streven het voetbal door te laten gaan. In geval van twijfel kunnen echter andere, meer op de lange termijn gerichte overwegingen, een rol spelen bij de keuring; bijvoorbeeld de gesteldheid van de velden i.s.m. de hoeveelheid wedstrijden etc. De velden moeten ook aan het einde van het seizoen nog veilig gebruikt kunnen worden.

Het kan uiteraard voorkomen dat er bij de ene vereniging wel wordt gevoetbald terwijl de velden bij de andere vereniging zijn afgekeurd, dat is de verantwoordelijkheid van de betreffende vereniging. Er zijn nu eenmaal verschillen tussen de velden als je kijkt naar de ligging en het onderhoud.  Afkeuring is niet leuk, en niemand is gebaat bij een afgelasting. Wij moeten ons echter wel neerleggen bij de beslissingen die genomen worden.

De basisregel binnen ZVV De Esch is dat bij afgelaste natuurgrasvelden, team overgaan tot inschikken op kunstgras. Op deze manier kunnen de (meeste) trainingen 'gewoon' doorgaan.

Regels keuring kunstgrasvelden KNVB:
Regelmatig worden vragen gesteld over het gebruik van kunstgrasvelden onder winterse omstandigheden. Met onderstaande wordt getracht wat meer duidelijkheid te verschaffen over de mogelijkheden van bespeling van kunstgrasvelden in de winter.

Kunstgras en vorst
Het product kunstgras is in beginsel vorstbestendig.Zeker de tegenwoordig veel gebruikte polyethyleenvezel (PE) kan goed tegen vorst.Oudere vezeltypen als polypropyleen (PP) zijn bij vorst kwetsbaarder. Bij de keuring in hetlaboratorium wordt het kunstgras getest bij
temperaturen van - 20° tot + 40° Celsius. Dit isnodig omdat het product zowel in landen met een zeer winters klimaat - denk aan Scandinavië - als in zeer warme landen - bijvoorbeeld Afrika - wordt toegepast. De rubberinfill die wordt gebruikt kan ook goed tegen vorst (denk aan autobanden). Er zal mogelijk wel enige verharding optreden omdat het materiaal door de vorst wat stugger wordt. De moderne kunststofkorrels (TPE) veranderen onder zeer koude omstandigheden nauwelijks.

Kale of droge vorst
Problemen met de bespeelbaarheid van kunstgrasvelden ontstaan eigenlijk op het moment dat er sprake is van een hoge luchtvochtigheid of als er neerslag valt. Kale of droge vorst is voor kunstgras geen enkel probleem en bespelen onder die omstandigheden dus ook niet. Het is zelfs zo dat kale vorst een uitdrogende werking heeft. Misschien is een bevroren kunstgrasveld iets harder maar in ieder geval vele malen vlakker dan een natuurlijk speel- of trainingsveld.

Rijp

Rijp is de witte aanslag die wordt veroorzaakt door het neerslaan en bevriezen van de waterdamp in de lucht. Rijp is van tijdelijke aard en verdwijnt als de temperatuur door de zon omhoog gaat. Onder bewolkte omstandigheden kan rijp echter wel hardnekkig zijn. Voor een kunstgrasveld is rijp technisch geen probleem. De vezel zal niet afbreken door de aanwezigheid van een dun ijslaagje. Er zal wel goed beoordeeld moeten worden in hoeverre de aanwezige rijp, zeker bij hardnekkige of ruwe rijp, gladheid van het speeloppervlak veroorzaakt. Plaatselijke lichte rijp kan eventueel worden verwijderd door met een licht sleepnet te slepen.

Bron KNVB: XpressionManager (knvb.nl)