Algemene gegevens

Opgericht:
De vereniging is opgericht op 24 april 1985 en telt ongeveer 500 leden. De thuiswedstrijden worden gespeeld op Sportpark De Weschterik, gelegen in het Stadspark, ingeklemd tussen de wijken De Essen en de Graven Es.

In 1984 had de gemeente Oldenzaal op de begroting gelden gereserveerd ten behoeve van de nieuwe wijk De Essen. Eind 1984 ontstond binnen het wijkorgaan De Essen het idee om deze gelden aan te wenden voor het oprichten van een zaterdagvoetbalvereniging. Binnen de gemeente Oldenzaal bestond destijds nog geen zaterdagclub, al startte zondagclub VV Oldenzaal in 1982 wel een zaterdagafdeling binnen de club op. De behoefte om een volwaardige zaterdagclub op te richten leidde na diverse overleggen uiteindelijk tot de oprichtingsvergadering in café 't Tunnelke. ZVV De Esch werd officieel opgericht op woensdag 24 april 1985 door de heren Theun van den Brink, Libbe Jansen, Jan Gosenshuis, Ger Vasterink en Raymond Vasterink. De clubkleuren werden bepaald op geel (shirt) en blauw (broek en sokken), gebaseerd op het wapen van de gemeente Oldenzaal.

Clubkleuren:
Shirt: Geel