De Esch boekt knappe overwinning op titelkandidaat VV Hellendoorn.

v.v. Hellendoorn 1

10 december 2022 14:00

W. Scholtens

Sportpark De Weschterik
7577JA
OLDENZAAL

Afgelopen zaterdag stond voor De Esch de laatste wedstrijd van 2022 op het programma. VV Hellendoorn, de huidige nummer twee op de ranglijst, was hierbij de tegenstander. Na de overwinning op Mariënberg van vorige week, wilden de mannen van Bas van de Wal en Bart Benneker de eerste seizoenshelft in stijl afsluiten.
De gastheren begonnen goed aan de wedstrijd en wisten vanuit een goede organisatie de wedstrijd te controleren. Maarten Siemerink en Jaap van der Meulen wonnen de duels op het middenveld waardoor Hellendoorn niet in haar spel kon komen. Het veldoverwicht leidde aanvankelijk nog niet tot grote kansen, maar na een kwartier was het dan toch raak. Een indraaiende vrije trap van Stef Kosters werd binnen gefrommeld door Job Hooge Venterink 1-0, die hiermee (al) zijn 3e doelpunt van het seizoen liet noteren. Hij verstevigde hiermee zijn 2e plek op de topscorerslijst (en dat als linksback). Naarmate de 1e helft vorderde, werd het spel van De Esch minder overtuigend. VV Hellendoorn nam het initiatief over en wist een aantal keer dreigend voor het doel van Milan van Erven te verschijnen. Dit leidde uiteindelijk tot de gelijkmaker. Een ogenschijnlijk ongevaarlijke schot werd door van Erven verkeerd ingeschat en belandde in het doel 1-1. In de fase daarna was het voornamelijk tegenhouden voor De Esch. van Erven hield zijn ploeg met een aantal goede reddingen op de been, maar kon niet voorkomen dat Hellendoorn met een voorsprong ging rusten. Een mooie aanval van de gasten werd goed afgemaakt door harde schuiver in de benedenhoek 1-2. Uit één van de spaarzame uitbraken voor rust had Timon Dreierink nog de gelijkmaker op zijn schoen. Hij kwam alleen voor de keeper maar schoot de bal naast het doel.
De Esch kwam na rust sterk uit de kleedkamer en wist door goed druk te zetten, de verdediging van Hellendoorn aan het wankelen te brengen. Stef Kosters en Luuk Beckmann vertolkten hierbij een belangrijke rol en waren gezamenlijk verantwoordelijk voor de gelijkmaker. Stef Kosters wist een terugspeelbal op de keeper af te dwingen, die zo onder de indruk was van de aanwezigheid van Luuk Beckmann dat hij de bal tegen hem aan schoot en de bal achter hem in het verdween 2-2. In het vervolg van de 2de helft waren de ploegen aan elkaar gewaagd en golfde het spel op en neer. Toch was het Hellendoorn dat een kwartier voor tijd opnieuw op voorsprong kwam. Een indraaiende vrije trap van de aanvoerder van Hellendoorn werd ongelukkig door een speler van de Esch verlengd en verdween achter de verbouwereerde Milan in het doel 2-3. De Esch toonde veerkracht en ging met de ingevallen Tomas Elbersen en Bas Arens op jacht naar de gelijkmaker. Met opportunistisch spel werd Hellendoorn teruggedrongen en werden ballen in het strafschopgebied gebracht. Sjoerd Bos, die in de slotfase als stormram naar voren werd gestuurd, wist in de 88e minuut de gelijkmaker te noteren. Hij kreeg de bal voor zijn voeten en wist de bal via een Hellendoorns been in het net te deponeren 3-3. Een verdiende gelijkmaker op basis van het spelbeeld in de 2de helft. Wie gedacht had dat de wedstrijd hiermee gespeeld was, kwam bedrogen uit. In de blessuretijd bracht Timon Dreirink de thuisploeg de ultieme beloning door een verkeerde terugspeelbal genadeloos af te straffen: 4-3! Het was voor Timon alweer zijn 8e doelpunt van het seizoen. In minuten (13,5) die daarna door de scheidsrechter werden bijgetrokken kwam de voorsprong voor De Esch niet meer in gevaar.
De Esch sluit het kalenderjaar hiermee af met een knappe overwinning en een voorlopige 4e plek in de competitie. Op zaterdag 21 januari hervat De Esch de competitie met een thuiswedstrijd tegen Kloosterhaar.
Wil je de spelers van het 1e elftal al eerder in actie zien? Kom dan op zaterdag 7 januari naar het sportpark, om de spelers actief te zien bij het nieuwjaarstoernooi.