Wedstrijdverslag De Esch 1 – Wilhelminaschool 1 (5-11-2022)

Wilhelminaschool 1

5 november 2022 14:30

E.R. Aukema

Sportpark De Weschterik
7577JA
OLDENZAAL

De Esch 1 tegen Wilhelminaschool 1. Op papier een mooi affiche gezien de huidige stand. De Esch was er ook gebrand op om een goed resultaat neer te zetten op het sportpark De Weschterik. De basis voor een goed resultaat kon al in minuut 1 gelegd worden. De nummer 10, Stef Kosters, wist vanaf de aftrap met een mooie crosspass de rechtsback van Wilhelminaschool in de problemen te brengen. Deze rechtsback moet de hete adem hebben gevoeld van de rappe kanonskogel op de linkerflank, Koen Timan. Waar hij dacht in stijl de bal op zijn borst aan te kunnen nemen, was Koen er als de kippen bij om zijn slippertje af te straffen. Dit resulteerde in een 100% kans voor Koen om een gat in het net van de goal te schieten. Echter, hij schoot geen gat in de goal maar in het vangnet..
Ondanks het mislopen van deze droomstart wist De Esch een goede 1e helft op de mat te leggen. De verdedigende organisatie zag er goed uit. Er werd goed druk gezet en de aanhoudende pogingen van de rood, wit blauwen om op te bouwen maakten dat er veel ballen op de helft van de tegenstander werden veroverd. Het vroegtijdig drukzetten zette zoden aan de dijk en meerdere schietkansen volgden. Om te kunnen spreken van echt uitgespeelde kansen, mistte nauwkeurigheid in de finale passing. Echter, deze middag liet zien dat ook niet uitgespeelde kansen kunnen leiden tot (onverwachtse) doelpunten en doelpuntenmakers. Eén van de uitblinkers deze middag was linksback Job Hoge Venterink. Hij wist de keeper van Wilhelminaschool te verrassen met een (mislukte) voorzet. Deze voorzet bleek voor de keeper toch iets moeilijker dan menigeen zou denken. Job wist niet alleen de keeper een lastige middag te bezorgen, maar ook de rechtsbuiten van Wilhelminaschool. Deze had Job spreekwoordelijk gezegd: “in zijn zak”. ​​
1-0 was de ruststand. De eerste 10 minuten van de 2e helft was gelijk aan het spelbeeld van de 1e helft. Totdat de rechtsback Sander Lang in de 55e minuut aan de noodrem trok. Op volle snelheid volgde een sprintduel dat eindigde met een sliding op de man. Deze actie leverde hem zijn 2e gele kaart op. Ondanks het gegeven dat De Esch met 10 man kwam te spelen wisten de gele kanaries nogmaals het net te vinden. De 2-0 tekende zich aan, wederom op naam van Job. Een afgemeten voorzet van Stef ging hieraan vooraf. Jawel, 2 goals op naam van Job deze middag!
Met de wedstrijd tegen Bergentheim in het achterhoofd wist de Esch dat het tegen deze tegenstander wederom lange en zware 30 minuten gingen worden. Helemaal toen de scheidsrechter (onterecht) floot voor een vrije trap op de rand van zestien meter. Ja, u raadt het al.., ook deze mogelijkheid verdween in het doel. De 2-1 kwam op het scorebord. Met de scheidsrechter aan hun zij ging Wilhelminaschool opzoek naar de gelijkmaker. En deze werd gevonden. Terecht of onterecht maakt misschien niet uit, evenals een scheidsrechter die de wedstrijd niet goed aanvoelt. Het zijn allemaal factoren waar je geen of in mindere mate invloed op hebt. De Esch is in deze wedstrijd wederom van de koude kermis thuisgekomen en moet leren om een wedstrijd dood te maken en een voorsprong van 2-0 niet meer uit handen te geven.
Met de goede spelopvatting van de 1e helft en de geleverde strijd, kan de Esch met vertrouwen tegemoet zien naar de wedstrijd van aankomende zaterdag tegen Bruchterveld.
“Hup gele kanaries!”