𝐖𝐚𝐥𝐤𝐢𝐧𝐠 𝐅𝐨𝐨𝐭𝐛𝐚𝐥𝐥 𝐛𝐢𝐣 𝐙𝐕𝐕 𝐃𝐞 𝐄𝐬𝐜𝐡

20 maart 2024 13:30

Sinds november 2022 bestaat de mogelijkheid om bij De Esch, Walking-Football te spelen. Met behulp van het Nationaal Ouderenfonds / Impuls Oldenzaal gingen we van start met een groep van ongeveer acht enthousiastelingen. Dit is in anderhalf jaar tijd uitgegroeid tot een groep van 18 spelers.

Omdat er tegenwoordig veel aandacht wordt besteed aan het stimuleren van ouderen om te blijven bewegen is dit een ideale sport om de lichamelijke conditie op peil te houden. En omdat het een teamsport is, krijgt het sociale aspect ook de volle aandacht. In principe is er geen leeftijdsgrens voor het Walking Football vastgelegd, maar wordt (bij ons) de minimumleeftijd van 55 jaar aangehouden. Er kunnen natuurlijk ook redenen zijn waardoor je iets eerder kunt aansluiten. Ervaring in voetbal is ook absoluut geen must, dat blijkt wel uit de huidige samenstelling van de groep.

Regels
Walking Football is een vorm van voetbal met aangepaste spelregels. Zo mag er, zoals de naam al zegt, niet worden gerend (daar hebben een aantal zo nu en dan nog wel wat moeite mee, hahaha). Lichamelijk contact en slidings zijn niet toegestaan en de bal mag niet boven heuphoogte worden gespeeld. Buitenspel bestaat bij deze voetbalvorm niet en je kunt alleen scoren als je op de helft van de tegenstander bent. Omdat er niet mag worden hardgelopen is het Walking Football bij uitstek een positiespel. Hierdoor wordt het best een intensieve sport en doordat het teamsport is ontstaat er snel een goede onderlinge band. Dit maakt het Walking Football dan ook zo leuk om te doen.

Training.
Er wordt elke vrijdagmorgen van 10.00 uur tot 11:00 uur getraind op het kunstgrasveld van ZVV De Esch. Kom gerust eens vrijblijvend langs om een kijkje te nemen of bakkie te doen.

Sociale contacten.
Na de training is er altijd gelegenheid om in de kantine nog even na te zitten en bij een kop koffie te genieten van het zeker zo belangrijke sociale contact. Spreekt dit je aan en lijkt het je wat om bij ons komen voetballen? Neem dan contact op met Wim Hoppenreijs (via 06-38279837) om een keer mee te komen trainen/spelen.

ZVV De Esch is maar wat blij met deze groep!
Tom Platvoet, voorzitter van ZVV De Esch is zeer enthousiast over het Walking-Football. Voor anderhalf jaar geleden is er vanuit enkele (oud) spelers het initiatief genomen om Walking-Football op te starten. Er kan wel geconcludeerd worden dat het een groot succes is geworden. Wekelijks komt er een groep van 14 á 18 personen bij elkaar voor een potje voetbal. Na afloop is de saamhorigheid ook groots, prachtig om te zien. En dat belangstellenden vervolgens ook nog bij de vereniging actief blijven/worden als vrijwilligers is helemaal fantastisch!