• Eindelijk is de voetbal weer begonnen na de Corona stop. En in het fanatisme en het enthousiasme om weer te mogen beginnen liggen de blessures op de loer.
    Waar moet je nou opletten bij het hervatten van de training zodat blessures zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden?

    Allereerst is het belangrijk om te weten hoe je er als speler voor staat. De een zal in de coronastop meer hebben gedaan dan de ander. Daarnaast is het ook belangrijk wat je hebt gedaan, alleen hardlopen en/of krachttraining of ook nog wat agility (behendigheid). Voor de trainer is het belangrijk om de conditie van het team in kaart te brengen en daar de intensiteit van de training op aan te passen zodat overbelasting voorkomen wordt. Voor jou als speler is het van belang om goed te luisteren naar je lichaam, en mogelijke overbelastingsignalen, zoals pijn of kramp, niet te negeren. Mocht je hier vragen over hebben schroom dan niet om mij te vragen!

    Daarnaast is er het belang van een goede trainingsopbouw:
    - Begin altijd met een goede warming-up, zodat het lichaam klaar is voor verdere inspanning. En sluit af met een cooling-down.
    - In de eerste weken van de training ligt het accent op duurvermogen (aƫrobe training)
    - Pas in het begin op met trainingsvormen waarin veel kort wenden en keren gevraagd wordt, dit is zwaarder voor de spieren en pezen dan lange pass- en trapvormen.
    - Maak voor partijvormen en positiespel gebruik van een groot veld om het duur vermogen te trainen.
    - Pas op met sprint vormen, begin niet maximaal maar bouw dit rustig op.
    - Wees voorzichtig met afwerk vormen, dit geeft een grote belasting op hamstrings, quadriceps en liezen.

    Mocht je ondanks deze tips toch nog last krijgen van een blessure, loop hier dan niet mee door. Als ervaren master sportfysiotherapeut sta ik voor je klaar, samen met mijn collega's van Fysiotherapie De Essen. We zorgen ervoor dat je zo snel mogelijk weer kan aansluiten bij de training. We kunnen je helpen bij diagnostiek, behandeling en revalidatie van jouw blessure. 
    Bovendien werken we direct samen met onze eigen podotherapeut, waarmee we ook individuele sporters en teams testen met het StudioSport Oldenzaal concept. ( https://www.fysiotherapiedeessen.nl/studio-sport-oldenzaal )

     

    Ik heb ook nog een nieuwtje: ik begin binnenkort met het aanbieden van peesbehandelingen middels PNE-therapie (Pericutane Electrolyse) zodat ik jullie ook in geval van (chronische) peesletsels nog beter kan begeleiden. 

     

    Voor nu wens ik jullie vooral veel plezier met het weer hervatten van de voetbal!

    Met sportieve groet,
    Nathalie Kip

     

    Fysiotherapeut, Master Sportfysiotherapeut, MSU Echografist